Un om dintre oameni

Un_om_dintre_oameni

Ştiţi cine a fost Şamua ? Dar Palti ? Dar Amiel ? Dar Şafat ? Sunt nume care se găsesc în biblie. Când mi s-a pus întrebarea aceasta chiar dacă am aflat că sunt din biblie nu m-a ajutat cu nimic. Dar ce ziceţi de următoarele două nume : Iosua şi Caleb. Aşa da . Cine n-a auzit de aceste două personaje. Deşi toţi au fost parte dintre iscoadele trimise în Canaan pentru a vedea cum arată ţara doar doi însă s-au remarcat Iosua şi Caleb. Astfel de personaje precum Iosua, Caleb se găsesc în noua carte scrisă de Ioan Fodor – „Un om dintre oameni „ Maniera de a surprinde aspecte unice din viaţa personajelor biblice conferă cărţii lui Ioan Fodor o atractivitate irezistibilă. Bine alcătuită fidelă textului biblic cartea „Un om dintre oameni” creionează portrete care ne rămân imprimate pe retină datorită detaliilor. Aspecte aparent banale din viaţa oamenilor bibliei sunt puse sub lumina reflectoarelor şi astfel ies la iveală învăţături, modele, caractere, avertismente. Toate acestea sunt redate într-un limbaj accesibil, captivant. Fără a greşi cred că aceasta carte s-a născut din stoarcerea textului biblic. Iată, de exemplu, ce se poate spune despre Zacheu, având ca fundament doar textul biblic, nimic altceva :

un om bogat, dar nu şi fericit

un om păcătos, dar nu şi indiferent

un om pierdut, dar nu şi abandonat

un om dispreţuit, dar nu de toată lumea

un om nedrept, dar nu până la moarte

un om pocăit dar nu numai cu vorba

un om mântuit dar nu prin fapte

Sunt 7 aspecte distincte cu privire la vameşul care s-a urcat în dud să-l vadă pe Isus. O astfel de abordare se găseşte în cartea Un om dintre oameni” pentru mai bine de 50 de personaje biblice. De la Adam, primul om care a văzut moartea până la Pavel, Ioan Fodor prin cuvinte atent alese şi potrivite corespunzător trece în revistă caracteristici definitorii care prin aranjamentul practicat sunt uşor de asimilat. Acest gen de carte este o resursă extraordinară pentru cei care doresc să aprofundeze caracterele biblice. Cei care doresc să ţină studii biblice să predice vor găsi de mare ajutor abordarea aceasta sistematică pe puncte.

„Un om dintre oameni” este cel de-al doilea volum al lui Ioan Fodor după „O săptămână, o carte biblică, o predică”. Deşi şi aici se păstrează aproximativ aceiaşi structură precum în prima carte – are tot 52 de capitole – accentul cade pe caracterele biblice. Cartea de faţă este rezultatul direct al impulsionării celor care au audiat rostirea mesajelor, la Vocea Evangheliei. Verba volant – vorbele zboară – aşa că puse între două coperţi, disponibile vor fi pentru cei care doresc să aprofundeze şi să cunoască mai mult. Urmărind viaţa personajelor biblice vom deveni nu doar mai informaţi ci şi mai experimentaţi. Cele ce l-i s-au întâmplat ne slujesc nouă drept pildă. Citind, putem aşadar, printr-un efort minim să avem maxime beneficii, mai ales că autorul a făcut efortul de a aranja materialul cărţii într-o formă accesibilă uşor de memorat. Pur şi simplu când ai textul biblic în faţă nu poţi să nu-ţi aminteşti acele aspecte evidenţiate în cartea „Un om dintre oameni”. Aproape toate capitolele au câte şapte puncte, le-am urmărit cu atenţie şi nu sunt aşa de dragul numerologiei ci îşi regăsesc suportul pe deplin în textul scriptural. Acolo unde a fost posibil Ioan Fodor a ales ca descrierea personajelor biblice să se realizeze de-o manieră uşor accesibilă, chiar cronologică. Iată cum este înşirată viaţa primului persecutor care a ucis în numele religiei, este vorba evident despre Cain. În primul rând apariţia lui Cain, apoi abilitatea lui Cain, aroganţa, aversiunea, apartenenţa, urmează avertizarea pentru ca în final să se observe alungarea deoarece nu a ţinut cont de avertizare. Uşor se vede ca toate cele ce s-au spus despre Cain încep cu litera A şi aceasta face ca reţinerea să fie uşurată semnificativ. Ceea ce se vede uşor din parcurgerea cărţii „Un om dintre oameni”este bogăţia adusă la suprafaţă fără a forţa lucrurile. Punctele cărţii nu sunt inventate ci sunt descoperite. Meritul incontestabil al lui Ioan Fodor este această abilitate de a pătrunde în textul scriptural şi a repera. Ajutat şi de o abilitate evidentă în a folosi limba română ne prezintă un tablou care, aprinde dragostea pentru Cuvântul inspirat al lui Dumnezeu. „Un om dintre oameni” este rodul unei munci caracterizate de perseverenţă, demască o profundă cunoaştere a textului biblic acumulată în ani şi ani de slujire. Cartea lui Ioan Fodor este unică pentru că este un produs zămislit şi nu fabricat este o carte fără bibliografie pentru că nici nu are nevoie de aşa ceva. Nu s-a inspirat de la alţii nu a preluat ci a cules după ce a semănat (a se înţelege citit, studiat) Biblia. Nu i-am văzut biblia însă îmi este uşor să mi-o imaginez cum arată. Cu acest al doilea volum nu a epuizat tot ce avea de spus de aceea aştept să văd ieşind de sub tipar acele valoroase învăţături care sunt încă sub formă de manuscris. Pentru ca aceasta să se întâmple nu ocoliţi cele două cărţi apărute deja apărute O săptămână, o carte biblică, predică şi Un om dintre oameni.